Har du tillid til dit selvværd? – del 2

I sidste uge skrev jeg om forskellen på selvtillid og selvværd – som jo er to forskellige begreber, selvom de samtidig er forbundne til hinanden. Jeg lovede, at jeg ville komme med en af måderne, hvor du ved at opbygge din selvtillid, kan komme nærmere at få et bedre selvværd.

Tålmodighed

Allerede nu, er det vigtigt, at du husker på, at det kræver tålmodighed og hårdt arbejde at få lavet om på nogle dybe overbevisninger omkring dit selvværd. Grundpillen til et dårligt selvværd lægges jo oftest i barndommen. Den slags negative overbevisninger er virkelig groet godt fast på os, for er der noget vi tror på i barndommen, er det hvad vores forældre og omgivelser præger os med på den ene eller anden måde. Det kan nogle gange være små bitte bitte ting, som gør, at vi har fået den idé, at vi ikke er noget værd.

Derfor er det redskab, som jeg vil præsentere dig for nu – kun en del af puslespillet, som skal samles for at få hele DIG frem i billedet. Du kan få øje på, hvilke områder du har selvtillid på – og hvilke du kan få selvtillid på – og har lyst til at få selvtillid på.

Beslutningen

Du starter med at beslutte dig for, at du vil bruge de næste 3 uger på netop denne opgave. Det er vigtigt, at du har tiden til det. Det betyder ikke, at du ligefrem er nødt til at holde ferie eller aflyse alle andre opgaver i din kalender. Du skal bare være bevidst om og klar til at bruge tid hver eneste dag de næste tre uger på at arbejde med dette første skridt mod et bedre selvværd.

Uge 1

På den første dag sætter du dig ned med papir og kuglepen parat. For virkelig at vise, at du er parat til at tro på, at du er noget værd, kan du købe en smuk notesbog udelukkende til dette formål.

Din opgave nu er at skrive alle de ting ned, som du VED, at du er god til. Du skal være helt sikker på, at lige præcis dette er du rigtig god til.

Med dette formål i mente, sætter du dig nu rigtig godt til rette og lukker øjnene. Du beslutter dig for, at når du åbner øjnene, er du parat til at gå i gang med at skrive listen. Sid ca. 10 minutter og læg mærke til din vejrtrækning. Du tillader tankerne at komme og gå – uden hverken at invitere dem eller afvise dem. Måske vil du allerede her opleve, at du får input fra dit sind, som fortæller dig, hvad du er god til – måske vælger dit sind “bare” at lade op.

Når de 10 minutter er gået, åbner du stille og roligt dine øjne og starter med at skrive din liste.

Jamen – jeg synes ikke, at jeg er god til noget som helst. Se – her tager du fejl. Det behøver nemlig ikke at være “store” ting, du er god til. Alt – og jeg mener virkelig – alt kan bruges. Her er lidt eksempler på “stort og småt”:

Jeg er god til at undervise
Jeg er god til at lytte
Jeg er god til at køre bil
Jeg er god til at være en god mor for mine børn
Jeg er god til at synge
Jeg er god til at pudse vinduer

På denne måde kan din liste blive meget lang. Og det må den også gerne være. Den skal være så lang som mulig.

Det er denne liste, som du skal arbejde videre med den kommende uge. Du skal tage din fine bog (eller dit papir) med dig allevegne. Når som helst, der er tid til det (men helst mindst en gang i timen), læser du alle sætningerne højt for dig selv. (Man kan godt læse “højt” ved at viske “stumt” til sig selv). Det vil sige: Hvis du f. eks. er på arbejde, kan du tage sætningerne med dig på toilettet. Hvis du i løbet af ugen, kommer i tanke om andre ting, som du VED, at du er god til, tilføjer du dem bare til din liste

Uge 2

Hele uge 2 skal du fokusere på ting, som andre siger, at du er god til. Ting, som du får ros for – MEN som du ikke rigtig selv tror på, at du er god til.

Jeg får aldrig ros, siger du måske. Jo – jo – det gør du garanteret. Igen handler det om at huske både de store og de små ting. (Kig på eksemplerne fra uge 1).

Processen i uge 2 er den samme som i uge 1. 10 minutter med en “mindful meditation” – og derefter skriver du alt ned i din bog/på dit papir. Det vigtige er, at du skriver udsagnene, som om de allerede er sande for dig. Som om du rent faktisk tror på, at de er sande.

Udfordringen denne uge bliver nok lidt sværere end sidste uge – for denne uge handler det jo netop om ting, som du ikke selv tror på, at du er god til. Derfor er det mindst ligeså vigtigt, at du læser listen “højt” for dig selv mange gange pr. dag denne kommende uge. Sørg for, at du virkelig lader ordene komme ind og røre det inderste af dig. Se hvad de gør ved dig – og tillad dette. Gør det igen og igen og igen – og du vil kunne opdage, at du efterhånden tror mere og mere på flere af tingene. Du har faktisk fortjent rosen. Du er så god, som de andre tror du er. Efterhånden som du tror på flere og flere af de udsagn, der står på liste 2 – kan du overføre/kopiere dem til liste 1. Du sætter et hak ud for udsagnet på liste 2 – og skriver udsagnet på liste 1.

Fortvivl ikke, hvis du ikke har fået sat hak ud for hver eneste udsagn på liste 2. Det kræver som sagt hårdt arbejde og tålmodighed, og du kan altid gentage processen på et senere tidspunkt.

Uge 3

Den sidste uge skal du fokusere på ting, som du godt kunne tænke dig at blive god til. Dette kan være ALT muligt – lige fra, at du gerne vil blive god til at sylte rødbeder til at flyve rumraket.

Det vigtige her er, at du skriver udsagnene, som om du allerede er god til dem – igen efter en 10 minutters mindfulness meditation. Og ja – her kan tidsperspektiverne måske være lidt længere – men det kan på den anden side også godt være, at du pludselig finder ud af, at et udsagn egentlig hører til på liste 2 – og så er den ikke langt fra at havne på liste 1. Gentag – gentag – gentag – som i uge 1 og uge 2.

Når de 3 uger er gået, sætter du dig ned og ser, hvor langt du er nået. Fik du rent faktisk flyttet nogle punkter højere op på listen?

Andre redskaber

Som nævnt findes der mange andre redskaber, som kan føre til et øget selvværd. Hvis du ønsker at få flere redskaber til at arbejde aktivt med dette – kan mit nye kursus måske være noget for dig:

Jeg kalder naturligvis mit nye selvværdskursus for:

“Har du tillid til dit selvværd”

Det første weekendkursus finder sted lørdag den 2. juni 2018 og søndag 3. juni 2018 til en særlig introduktionspris på kr. 1200,- pr. deltager. Læs mere om kurset her.

Følg Esthers Fredagsblog på Facebook

Indholdet af denne blog er ikke sponsoreret

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.