Så tal dog ordentligt!

Jeg ved, at der kører kampagner for dette: At vi skal tale ordentligt til hinanden. Men det kan ikke siges ofte nok.

Hvem kender ikke personen i supermarkedet, der skubber på ved kassen og irriteret udbryder: Det er altså min tur nu! Dette starter så en kædereaktion fra de andre ventende i den samme arrige tone: “Nej – jeg har altså stået her meget længere end dig”.

Eller bilisten, der rækker “f… finger”, fordi man ikke er begyndt at køre i selvsamme øjeblik, der er en grøn pil til højre. (Se denne specifikke finger er jo desværre også en måde at “tale på”.

Sidste gang jeg var ude for denne form for bilist, vendte jeg mig om og sendte fingerkys til personen, der helt stivnede i sine fagtende og opgivende armbevægelser.

Det gælder alle former for kommunikation
Det handler også om det skrevne. F. eks. sure, fornærmede sms’er, der bliver stående for evigt som truende uhyrer – hvis man da ikke skynder sig at slette dem – eller svarer ligeså negativt tilbage.

Hvis du starter en kommunikation negativt – eller hvis du responderer på samme måde, som modparten har talt til dig (eller skrevet eller mimet) – stivner energien i en sort masse, der kan være svært at få opløst igen.

Jamen – skal jeg så bare acceptere andre menneskers måde at tale til mig på?
Nej – det skal du absolut ikke. Det som du kan vælge i stedet for er at svare tilbage på en måde, der både viser, at du ikke accepterer den andens adfærd og samtidig sørger for, at det, som du sender ud, ikke har den samme negativ energi omkring sig. Eller du kan lave lidt sjov ud af det, som jeg gjorde til den utålmodige bilist.

Lad være med at forvente det værste fra et andet menneske
Hvis du f. eks. er utilfreds med, at en person, ikke har kontaktet dig, kan du skrive en besked til vedkommende, hvor du skriver:
“Hej x. Jeg er lidt urolig over, at jeg ikke har fået svar fra dig på min sidste opringning. Er du ok?”

Det kan godt være, at du i virkeligheden har mest lyst til at overfuse personen med negative fraser og beskyldninger.  Men hvis du i stedet for gør det til en vane at tænke, at det kan være, at den anden har det dårligt, eller at der er en anden årsag til at personen ikke har ringet tilbage (det kan jo også være, at personen af en eller anden grund ikke har opdaget, at du har ringet/skrevet) – så har du i hvert fald gjort dit til, at kommunikationen ikke stivner i negativitet.

Kommunikér med andre, som du ønsker, at de kommunikerer med dig

Dette gælder – hvad enten du starter kommunikationen – eller du responderer på en andens negative kommunikation.

Hvordan kommunikerer DU med andre?

DU kan også være med til at starte en bølge af venlig og forstående kommunikation

Hav en fantastisk weekend – Livet venter på dig!

Følg Esthers Fredagsblog på Facebook

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.